Wychowanie patriotyczne i obywatelskie

Jesteś tu: » Strona startowa » Dokumenty szkolne » Wychowanie patriotyczne i obywatelskie

WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE I OBYWATELSKIE

W KLASACH IV - VI

I. KSZTAŁTOWANIE WIĘZI Z KRAJEM OJCZYSTYM I ŚWIADOMOŚCI NARODOWEJ

1. Godło i hymn państwowy

Język polski

  • „Nasza ojczyzna" - test czytania ze zrozumieniem
  • Gdzie leży Polska, nasza ojczyzna? (na podst. wiersza A. Słonimskiego „Polska")

 

Godzina wychowawcza

  • Ja i moi rówieśnicy podczas uroczystości szkolnych ipaństwowych
  • - Rocznica polskiego września
  • - Sto pytań do nauczyciela - wychowawcy
  • - Dlaczego powinniśmy świętować uroczystości państwowe?
  • - Sprawy, dla których warto żyć - znaczenie symboli narodowych.

Sztuka

  • „Mazurek Dąbrowskiego - polski hymn narodowy.

2. Pieśni patriotyczne; utwory literackie (obrazy i filmy)

o tematyce historyczno - patriotycznej

Język polski

  • Co wydarzyło się na Westerplatte we wrześniu 1939 roku?
  • Co to jest prawda i czym jest nieprawda w „Pieśni o żołnierzach zWesterplatte" K. I. Gałczyńskiego?
  • Świat przedstawiony w powieści H. Sienkiewicza „Ogniem imieczem" - wydarzenia historyczne.
  • Rozmawiamy o filmie „Karol. Papież, który pozostał człowiekiem".
  • Legendy polskie - „Bazyliszek i Barbarka" T. Kubiaka.
  • Podania i legandy naszego regionu.
  • Kto najlepiej poznał polskie legendy?
  • Świat przedstwaiony w „Legendach warszawskich" A. Oppmana.

Muzyka

  • „Rota" jako protest przeciwko prześladowaniom Polaków wzaborze pruskim.
  • Pierwiastki narodowe w muzyce K. Szymanowskiego - balet „Harnasie".
  • Cechy poloneza w „Pożegnaniu ojczyzny" M. K. Ogińskiego.

3. Lokalne miejsca pamięci narodowej.

Język polski

  • Opisujemy groby naszych bliskich.
  • Co czuł i myślał zwiedzający groby na cmentarzu wojskowym (ks. J. Twardowski - „O Spacerze po cmentarzu wojskowym).

Godzina wychowawcza

  • W jaki sposób pamiętamy o naszych zmarłych?
  • Szacunek i pamięć o zmarłych - troska o miejsca pamięci.
  • Pamięć o zmarłych świadczy o nas. Zapalenie zniczy przy pomniku ofiar II wojny światowej.

4. Sylwetki wielkich Polaków (artystów, uczonych, polityków, żołnierzy).

Język polski

  • Kornel Makuszyński - wybitny autor książek dla dzieci imłodzieży.
  • Co może pisarz? Wyznanie poetki Wisławy Szymborskiej.
  • Poznajemy sylwetki polskich noblistow z dziedziny literatury.
  • Wojsko polskie w XVII w. Wybitni dowódcy występujący w„Ogniem i mieczem" H. Sienkiewicza.
  • Poznajemy H. Sienkiewicza, autora naszych szkolnych lektur.
  • O poecie, który chciał świat naprawić - Ignacym Krasickim.
  • Poznajemy autora „Akademii Pana Kleksa", Jana Brzechwę.

Sztuka

  • Życie i twórczość F. Chopina.
  • Sylwetka S. Moniuszki - „Straszny Dwór".
  • Poznajemy twórczość K. Szymanowskiego.

Godzina wychowawcza

  • Piękno świata sztuki. Sylwetki wielkich artystów polskich.
  • Wspomnienie o Janie Pawle II.

II. ROZWIJANIE SZACUNKU DLA DOBRA WSPÓLNEGO I POSTAW PROSPOŁECZNYCH

1. Jednostka i grupa; życie w grupie (więzi, wartości, role, podejmowanie decyzji, konflikty, negocjacje).

Język polski

  • W czym przeżycia E. Stachury są podobne do przeżyć każdego znas?
  • Człowiek obok nas, czyli Bogusia R. w świetle swojego dziennika.
  • Oceniamy Bogusię R. i wyciągamy wnioski.
  • Co jest potrzebne do osiągnięcia sukcesu w życiu? Tekst pt.„Dziwna lekcja".
  • Czy Jarka można nazwać człowiekiem sukcesu? Tekst J. Świerza „Drogi Tomku".
  • Czy Sture mógłby się spodobać czytelnikowi? Dlaczego? (W.Wharton - „Modig, znaczy dzielny").
  • Spotkanie z człowiekiem czującym w lirykach Jana Twardowskiego.
  • Które wartości uznał Malczewski za ważniejsze niż milość?
  • Wynalazki a losy świata (na podst. fragm. „Lalki" B. Prusa).
  • Uczymy się od bohaterów opowiadania Z. Żurakowskiej „Pójdziemy w świat".
  • Dlaczego szkoła jest przyjemna i potrzebna? (na podst. tekstu J.Korczaka „Szkoła").
  • O poważnych następstwach jednego zdarzenia - tekst M. Tomaszewskiej „Ucieczka".
  • Oceniamy postępowanie Pawła i Zenka - głównych bohaterów tekstu pt. „Ucieczka".
  • Jak wybrnąć z tej sytuacji? - dyskusja na temat konfliktów iniewłaściwych zachowań.
  • W czym są do nas podobni bohaterowie lektury „Chłopcy z Placu Broni"?
  • Kim jestem? Informacja do pamięci komputera.
  • O cechach osobowości człowieka w bajkach I. Krasickiego.
  • „Głupi ten, co wnijść w przyjaźń z łotrem się ośmiela..." (napodst. bajki I. Krasickiego „Czapla, ryby i rak").
  • Prawdziwych przyjaciół poznajemy w biedzie. Co to znaczy? (napodst. utworu A. Mickiewicza „Przyjaciele").
  • Rozmawiamy o przyjaźni.
  • Czy Pinokio zasłużył na to, żeby być chłopcem?
  • Czy w opowiadaniu „Jak upiekła się jedna lekcja" H.Ożogowskiej jest coś podobnego do naszego szkolnego życia?
  • Wyrażamy żal i współczucie, czyli uczymy się empatii.
  • Czym zaimponowali nam polscy piloci z „Dywizjonu 303"?
  • Jak wielka jest siła milości (na podst. lektury „Królowa Śniegu).
  • Za co cenimy Tomka Sawyera? Czy można się z nim zaprzyjaźnić?

Godzina wychowawcza

  • Wspólnie odpowiadamy za nasze problemy w nauce izachowaniu.
  • Nasze zachowanie w szkole i poza nią naszą wizytówką.
  • Czy potrafimy udzielić pomocy naszym kolegom?
  • Jak być dobrym zespołem? Kultura zachowania się w grupie.
  • Organizujemy pomoc koleżeńską.
  • Koleżeństwo a przyjaźń. Cechy koleżeństwa i przyjaźni.
  • Cechy dobrego kolegi i przyjaciela.

2. Szkolny samorząd uczniowski.

Godzina wychowawcza

  • Postaramy się być dobrym zespołem klasowym.
  • Wybór samorządu klasowego, ustalenie planu pracy.
  • Nasza klasopracownia.
  • Czy znam Kodeks Ucznia, Statut i regulaminy szkolne?

III. KSZTAŁTOWANIE SZACUNKU DLA WŁASNEGO PAŃSTWA.

1. Jednostka, społeczeństwo, naród, państwo.

Język polski

  • Znaczenie domu rodzinnego dla bohaterów lektury „Ten obcy".
  • Czy Aurelia jest złym dzieckiem, a jej mama złą matką? (tekstM.Musiewicz „Aurelia").
  • O dobrym i złym postępowaniu (na podst. baśni „Wróżki").
  • Nasze domowe obowiązki - wiersz K. I. Gałczyńskiego „Mali pomocnicy".
  • Cechy dobrego i złego człowieka - tekst O. Wilde'a „Samolubny Olbrzym".
  • O dobrym i złym postępowaniu bohaterów opowiadania „Fatalna sobota".

Godzina wychowawcza

  • Chemiczna pułapka. Realizacja drugiego kroku „Trzeci elementarz".
  • Uzależnieiinie jest śmiertelną chorobą.
  • Przyczyny i skutki nałogów.
  • Dlaczego nalogi są szkodliwe?
  • Służba zdrowia dla drugiego człowieka - spotkanie z higienistką szkolną.
  • Mój szacunek do pracy i obowiązków rodziców.
  • Rodzina. Prawa i obowiązki jej członków.
  • Znaczenie uroczystości w życiu społeczności uczniowskiej.
  • Zawody, które nas interesują. Rola pracy w życiu człowieka.

2. Prawa i obowiązki obywatelskie.

Język polski

  • Jaki przenośny sens ma opowieść o Kainie i Ablu?
  • Wartość. Co ten wyraz znaczy?
  • „W klubie przyjaciół" - opisywanie i ocenianie postaci.
  • W obronie najwyższych wartości - poetycki obraz śmierci generała w wierszu J. Słowackiego „Sowiński w okopach Woli".
  • Prawda i legenda o Emilii Plater w wierszu „Śmierć Pułkownika" A. Mickiewicza.
  • Z dala od ojczyzny walczyli o wolność Polski (na podst. powieści „Dywizjon 303" A. Fiedlera)

Godzina wychowawcza

  • Chcę poznać siebie!
  • Moje prawa i obowiązki w rodzinie, szkole i społeczeństwie.
  • Kim chciałbym zostać? - wymarzony zawód.

3. Wartości i normy życia społecznego, kategoria dobra wspólnego; patriotyzm; kultura społeczna i polityczna.

Godzina wychowawcza

  • Kultura języka, stroju, zachowania.
  • Kochaj bliźniego swego jak siebie samego.

 

 

 

Opracowanie: szkolnastrona.pl